نقش معلم
 
• ابتدا بايد خودتان ماهيت تمرين‌ها و هدف از اجرای آنها را دريافت کنيد.
• مهارت‌های زندگی را نمی‌توان مانند درس‌های رسمی، از روی کتاب خاصی آموزش داد. مهارت‌ها جنبه ی رفتاری دارند و فقط با تمرين‌های بسيار، آن هم در قالب درس‌های ديگر بايد به پرورش آنها پرداخت.
• در آموزش مهارت‌ها هم مانند درس‌های ديگر، ارزشيابی مستمر ضرورت دارد و در آخرين فصل کتاب‌ها، روش ارزشيابی مشخص شده است.
• آموزش مهارت‌های زندگی را بايد از زمانی شروع کرد که دانش‌آموز وارد مدرسه ابتدايی می‌شود، اما پايانی برای اين کار وجود ندارد و حتی بعد از فراغ از تحصيل هم می‌تواند توسط خود شخص ادامه داشته باشد.
• تعداد زيادی از فعاليت‌ها و تمرين‌ها را خود شما هم در طول ساليان تدريس، در کلاس‌های خود اجرا کرده‌ايد و در اين کتاب فقط به آنها جهت مشخص‌تر و روشن‌تری داده شده است.
• شما هم در هنگام آموزش مهارت‌ها، يک يادگيرنده ی فعال هستيد، بنابراين، به اين دو نکته همواره توجه داشته باشيد:
 - اين مهارت را چگونه ياد می‌گيرم
 - اين مهارت را چگونه به دانش‌آموزان ياد می‌دهم
• هميشه از خودتان بپرسيد چگونه می‌توانم موقعيت‌هايی را فراهم آورم تا دانش‌آموزانم:
 - حواس خود را به‌کار بگيرند
 - پرسش‌های تفکر‌برانگيز مطرح کنند
 - عميق فکر کنند
 - روحيه همکاری داشته باشند.
• مهارت‌های زندگی در واقع «روش حل مسئله»‌اند و چون در همه ی مراحل زندگی با مسائل مختلف و فراوانی روبه‌رو هستيم، بايد راه‌حل آنها را از قبل آموخته باشيم.
آموزش و ارزيابی مهارت‌های زندگی
نويسنده : سالی گادينو ، جنی ويلسون
ترجمه : حسين دانشفر
ويرايش : عزّت‌السادات حسينی
انتشارات فاطمی
چاپ دوم - ۱۳۹۰
برگزيده ی نهمين جشنواره ی
کتاب های آموزشی رشد
 AWT IMAGE