معرفی کتاب : آموزش و ارزيابی مهارتهای زندگی(فکر کردن )
نقش معلم
• ابتدا بايد خودتان ماهيت تمرينها و هدف از اجرای آنها را دريافت کنيد.
• مهارتهای زندگی را نمیتوان مانند درسهای رسمی، از روی کتاب خاصی آموزش داد. مهارتها جنبه ی رفتاری دارند و فقط با تمرينهای بسيار، آن هم در قالب درسهای ديگر بايد به پرورش آنها پرداخت.
• در آموزش مهارتها هم مانند درسهای ديگر، ارزشيابی مستمر ضرورت دارد و در آخرين فصل کتابها، روش ارزشيابی مشخص شده است.
• آموزش مهارتهای زندگی را بايد از زمانی شروع کرد که دانشآموز وارد مدرسه ابتدايی میشود، اما پايانی برای اين کار وجود ندارد و حتی بعد از فراغ از تحصيل هم میتواند توسط خود شخص ادامه داشته باشد.
• تعداد زيادی از فعاليتها و تمرينها را خود شما هم در طول ساليان تدريس، در کلاسهای خود اجرا کردهايد و در اين کتاب فقط به آنها جهت مشخصتر و روشنتری داده شده است.
• شما هم در هنگام آموزش مهارتها، يک يادگيرنده ی فعال هستيد، بنابراين، به اين دو نکته همواره توجه داشته باشيد:
- اين مهارت را چگونه ياد میگيرم
- اين مهارت را چگونه به دانشآموزان ياد میدهم
• هميشه از خودتان بپرسيد چگونه میتوانم موقعيتهايی را فراهم آورم تا دانشآموزانم:
- حواس خود را بهکار بگيرند
- پرسشهای تفکربرانگيز مطرح کنند
- عميق فکر کنند
- روحيه همکاری داشته باشند.
• مهارتهای زندگی در واقع «روش حل مسئله»اند و چون در همه ی مراحل زندگی با مسائل مختلف و فراوانی روبهرو هستيم، بايد راهحل آنها را از قبل آموخته باشيم.
آموزش و ارزيابی مهارتهای زندگی نويسنده : سالی گادينو ، جنی ويلسون ترجمه : حسين دانشفر ويرايش : عزّتالسادات حسينی انتشارات فاطمی چاپ دوم - ۱۳۹۰ برگزيده ی نهمين جشنواره ی کتاب های آموزشی رشد | ![]() |
+ نوشته شده در دوشنبه بیست و دوم خرداد ۱۳۹۱ ساعت توسط طوطیان
|