سال نو مبارک



تقویم در ادامه مطلب
آدمي و ميكرب ها
1) مرحله جايگيري: در اين مرحله ميكروب وارد بدن مي شود و خود را به محل مناسب خود مي رساند.2) مرحله حاد: شخص بيمار مي شود و همه نشانه هاي بيماري آشكار مي شود.3) مرحله نقاهت: در اين مرحله بدن بر ميكروب غلبه كرده و رفته رفته تواناتر مي شود.
سرعت رشد بعضي از ميكروب ها بسيار كند است و مبارزه بدن و ميكروب نيز به كندي صورت مي گيرد و مدت ها به طول مي كشد اينگونه بيماري ها را مزمن مي گويند. بيماري سل و يا جزام از جمله بيماري هاي مزمن هستند كه در آنها مبارزه بدن و ميكروب ماه ها و حتي سالها طول مي كشد.
طبیعت زیبای ایران
منطقه تفریحی آبیدر
آبیدَر ( کردی:آویر) :نام کوهی است مشرف به شهر سنندج در غرب ایران است با ارتفاعی حدود ۲۵۵۰ متر.
کوه آبیدر به عنوان یکی از تفرجگاههای اصلی مردم شهر سنندج به شمار میرود. برخی از مکانهای گردشگری مشهور آن عبارتاند از کانی شفا، ماماتکه، گویزه کویر، خضر زنده (خیرزنه)، تاقهدار، امیریه، هفت آسیاب، بان شلانه، کچک(سنگ) قرآن، کانی کچک و قله آبیدر که پناهگاهی هم برای کوهنوردان در آنجا ساخته شدهاست.
آن چه مورد محبوبیت این کوه شدهاست، نزدیکی آن به شهر سنندج، بلند بودن آن نسبت به تپههای اطراف و از همه مهمتر، وجود چشمههای زیر زمینی فراوان آن میباشد. در واقع واژه آبیدر (آببهدر) به معنی جایی است که از آن آب فراوان تراوش میکند. نزدیکی این کوه به شهر تا آن حد است که در دامنهٔ آن احداث مسکن صورت گرفته و هم اکنون نیز در جریان است. افراد بسیاری (به ویژه در تعطیلات) به این تفرجگاه میروند و از منظره شهر سنندج دیدن میکنند.

توجه ،توجه دانش آموزان عزیز کلاس پنجم
اگر درخواندن متن صفحه 4پیک دچار مشکل شده اید . متن رادر این وبلاگ بخوانید
وپاسخ سوالات آن را در پیکتان بنویسید.
زاهدی که در کوهستان زندگی می کرد ، کنار چشمه ای نشست تا آب بنوشد وخستگی در کند . سنگ زیبایی درون چشمه دید آن را برداشت ودر خور جینش گذاشت وبه راهش ادامه داد . زاهد در راه به مسافری بر خورد که از شدت گرسنگی به حالت ضعف وبی حالی افتاده بود. کنار او نشست واز داخل خورجینش نانی بیرون آورد وبه او داد . مرد گرسنه هنگام خوردن نان ،چشمش به سنگ گران بها وقیمتی درون خورجین افتاد. نگاهی به زاهد کرد وگفت :آیا این سنگ را به من می دهی ؟زاهد بی درنگ وبدون معطلی ،سنگ رادر آورد وبه اوداد.
مسافر از شدت خوشحالی در پوست خود نمی گنجید. او می دانست که این سنگ آن قدر قیمتی است که با فروش آن می تواند تا آخر عمر در رفاه وآسایش زندگی کند . بنابر این سنگ را برداشت وبا عجله وشتاب به طرف شهر حرکت کرد .چند روز بعد همان مسافر آمد وگفت :من خیلی فکر کردم . با این حال که می دانستی این سنگ چقدر قیمت دارد،آن را به من هدیه کردی. بعد دست درخور جیبش برد وسنگ را در آورد وگفت:من این سنگ را به تو بر می گردانم ولی در عوض چیز گران بهاتری از تو می خواهم. به من یاد بده چگونه مثل تو باشم.
*برای داستان بالا یک عنوان مناسب انتخاب کن وبنویس.
*کلمات مترادف متن را در پروانه های اطراف منظره بنویس.
منبع: وبلاگ گروه آموزشی پایه پنجم استان
معرفي انجمن مجازي معلمان ايران
سال نو مبارك
سلام همکار گرامی :
همزمان با فرا رسيدن بهار 1391، انجمن مجازي معلمان ايران فعاليت خود را آغاز كرد.
A: انجمن M: مجازي M: معلمان I: ايران
http://amm-i.blogfa.com
قصد دارم با كمك شما همكاران فرهنگي (دبيران تمام مقاطع و تمام رشته ها- مديران و معاونين- مربيان پرورشي، بهداشت، مشاوره، بازنشستگان و صاحب نظران عزيز- دانشجويان مراكز تربيت معلم و ... ) منبعي كامل و جامع و محلي دوستانه براي بحث و تبادل نظر در راستاي آموزش و پرورش و در فضاي مجازي فراهم كنم.
شما همكار محترم چنانچه علاقه مند به عضويت در اين كار فرهنگي هستيد، لطفا مشخصات خود شامل:
نام و نام خانوادگي، مدرك و رشته تحصيلي، سمت فعلي، استان و شهرستان محل خدمت و نام كاربري مورد نظر خود (در صورت امكان ايميل و شماره همراه) را در قسمت نظرات ارسال كنيد تا به عنوان يكي از نويسندگان، مديريت قسمتي از وبلاگ به شما واگذار شود.
با توجه به نو پا بودن انجمن، حتما ما را با نظرات و راهنمايي هاي ارزشمند خود در مورد شيوه كار اين وبلاگ ياري رسانيد و نواقص را گوشزد و پيشنهادهاي خود را مطرح بفرماييد.
براي ورود به انجمن اينجا كليك كنيد
مشکلات و اختلالات املایی و راه کارهای درمان آن
مشکلات و اختلالات املایی و راه کارهای درمان آن

ه روز یه ترکه...یه روز یه رشتیه... یه روز یه لره...یه روز یه قزوینه..
يا کاري کن که قابل نوشتن باشه!
"بنيامين فرانکلين"

یادگیری گروهی
انسان در گروه یا در اجتماع یاد می گیرد، دانش آموزان از یکدیگر آسانتر و بیشتر می آموزند. یادگیری گروهی گامی به سوی یادگیری برای با هم زیستن است که یکی از چهار ستون آموزش و پرورش قلمداد می شود و کمیسیون بین المللی یونسکو برای آموزش و پرورش برای سده بیست و یکم بر آن تأکید داشته است.
چهار ستون یادگیری:
- یادگیری برای دانستن
- یادگیری برای انجام دادن
- یادگیری برای با هم زیستن
- یادگیری برای زیستن
یادگیری گروهی یعنی گسترش تفاهم با دیگران، ایجاد ارتباط، انعطاف پذیری و ...
بدیهی است که در پرداختن به این اصل مهم، تنش میان آن که به جمع اهمیت دهیم یا فعالیت ها و ارزش های فردی را محترم شماریم نمایان می شود. همراه با کار گروهی رویکرد نوین آموزش به شخصیت منحصر به فرد هر یک از فراگیران توجه دارد. شخصیتی که متعلق به خود آنان است تا راه آینده ی خود را انتخاب کنند و در قالب ذخائر ارزشمند فرهنگ ها و آرمان های خود به ظرفیت کامل برسند.
مترسك كاغذي
مترسك كاغذي
يك مترسك كاغذي براي هديه دادن درست كنيد .
توجه : براي يك كار دستي آسان ، لباسهاي مترسك را چاپ نكنيد ، بگذاريد بچه ها خودشان آنها را طراحي كنند .
محیط دایره (اثبات های بدون کلام)

بزرگان جهان و تاریخ ...قبلا" چه کاره بودند؟؟؟
حضرت محمد(ص).............پیامبر
بزرگ اسلام..........................شبانی/ تجارت
حضرت عیسی (ع).............پیامبر بزرگ
مسیحیت......................نجار
حضرت موسی (ع).............پیامبر بزرگوار
یهود........................چوپان
آدولف
هیتلر........................دیکتاتور
آلمان.................................نقاش پوستر
آلبرت انیشتن.......................فیزیکدان........................................منشی
اداره ثبت
الویس
پریسلی.....................خواننده.........................................راننده
کامیون
امیرکبیر............................صدراعظم ناصرالدین
شاه..................آشپز
او هنری............................نویسنده........................................گاوچران
جرالدفورد .........................رئیس جمهور
آمریکا........................مانکن لباس مردانه
جوزپه گاریبالدی..................انقلابی
ایتالیایی..............................ملوان
جیمی کارتر.......................رئیس جمهور
آمریکا.........................بادام کار
رونالد ریگان.....................رئیس جمهور
آمریکا........................هنرپیشه سینما
شون کانری...................... هنرپیشه
سینما................................بنا و راننده کامیون
کلارک گیبل.......................هنرپیشه
سینما...............................چوب بر
ویلیام
فالکنر........................نویسنده.......................................نقاش
ساختمان
گاندی...............................رهبر فقید
هند................................وکیل دادگستری
جرج واشنگتن....................اولین رئیس جمهور
آمریکا..................کشاورز
نادرشاه افشار.....................موسس سلسله
افشاریه......................پوستین دوز
یعقوب لیث.........................سرسلسله
صفاریان..........................رویگر
امیر اسماعیل سامانی............سرسلسله امرای
سامانی....................ساربان
آلپتکین..............................سرسلسله
غزنویان...........................غلام زر خرید
فرخی سیستانی...................شاعر مشهور
ایران.........................کارگر کشاورز
پاندیت نهرو......................نخست وزیر
هند..............................وکیل دادگستری
موسولینی.........................دیکتاتور
ایتالیا................................روزنامه نویس
ساموئل مورس...................مخترع آمریکایی.............................نقاش
جک لندن...........................نویسنده
آمریکایی............................کارگر کشتی
آلبر کامو..........................نویسنده
فرانسوی............................معلم
ریچارد نیکسون.................رئیس جمهور آمریکا.........................وکیل
دادگستری
آبراهام لینکلن....................رئیس جمهور
آمریکا.........................هیزم شکن
گی دو موپاسان..................نویسنده
آلمانی................................کارمند دریا داری
چارلز دیکنز.....................نویسنده
انگلیسی..............................منشی
آناتول فرانس....................نویسنده
فرانسوی............................کتابفروش
مولیر..............................نویسنده بزرگ
فرانسوی..................هنرپیشه
هربرت جرج ولز ..............نویسنده بزرگ انگلیسی....................شاگرد
بزاز
ارنست همینگوی...............نویسنده بزرگ
آمریکایی...................خبرنگار
ویلیام شکسپیر...................نویسنده بزرگ
انگلیسی...................هنرپیشه سیار
فیدل کاسترو.....................رئیس جمهور
کوبا..........................دانشجوی حقوق
کاردینال ریشیلو................صدر اعظم معروف
فرانسه.............. کشیش
ناپلئون بناپارت.................امپراطور
فرانسه............................افسر توپخانه
کریم خان زند....................موسس سلسله
زندیه.................تیر انداز سپاه نادر شاه
میرزا تقی خان امیر کبیر.....صدر اعظم ناصرالدین
شاه................منشی
ژاندارک.....................شخصیت نیمه مذهبی و
قهرمان فرانسوی.................چوپان
هانری فورد.....................کارخانه دار
آمریکایی......................ساعت ساز
توماس ادیسون..................مخترع بزرگ
آمریکایی....................تلگرافچی
آلفرد نوبل....................... بنیانگذار جایزه
نوبل...................... کارگر کارخانه
والت دیزنی......................مخترع سینمای
انیمشن.....................پادوی مغازه
میکلانژ........................نقاش مجسمه ساز
ایتالیایی.................سنگ تراش
آرم جمهوری اسلامی ایران
آرم جمهوری اسلامی ایران
هر کشوری غیر از نام، با نشانه یا آرمی که دارد شناخته میشود.
کشور ایران هم نشانهای دارد و آرم جمهوری اسلامی معروف است.پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به مرور زمان، علامتها، نشانهها، نامهها و هر آنچه یادگار یا یادآور نظام سلطنتی و شاهنشاهی بود تغییر کرد.یکی از اینها آرم شاهنشاهی بود که روی پرچم ایران، اسکناسها، سربرگ نامههای رسمی و جاهای دیگر وجود داشت. بقیه رو در ادامه مطلب بخوانید........
بخش نهم - مبارزه پنهان
در ادامه اين مطلب توضیحات لازم بخش نهم علوم " با عنوان " مبارزه پنهان " پايه پنجم به همراه نمونه سوالات چهارگزينه اي و تشریحی آمده است لطفا پس از استفاده نظرتان را درباره اين مطلب بیان فرمائید :
چگونه روی فایل های آفیس رمز بگذاریم
سامانه پرداخت ها
همكاران محترم از اين پس مي توانيد
با مراجعه به سامانه پرداخت كليه مبالغي
كه از اين مديريت به حسابتان واريز مي گردد
را مشاهده و كنترل فرمائيد.
http://pardakht.kashanedu.ir
تفاوت ها و شباهت های درس پژوهی و اقدام پژوهی
"لیوان را زمین بگذار"
همه ببینند. بعد از شاگردان پرسید: به نظر شما وزن این لیوان چقدر است؟
شاگردان جواب دادند ۵٠ گرم، ١٠٠ گرم، ١۵٠ گرم.
استاد گفت: من هم بدون وزن کردن، نمیدانم دقیقاً وزنش چقدر است. اما سوال من این است: اگر من این لیوان آب را چند دقیقه همین طور نگه دارم، چه اتفاقى خواهد افتاد.
شاگردان گفتند: هیچ اتفاقى نمیافتد.
استاد پرسید: خوب، اگر یک ساعت همین طور نگه دارم، چه اتفاقى میافتد؟
یکى از شاگردان گفت: دستتان کمکم درد میگیرد.
حق با توست. حالا اگر یک روز تمام آن را نگه دارم چه؟
شاگرد دیگرى جسارتاً گفت: دستتان بیحس میشود. عضلات به شدت تحت فشار قرار میگیرند و فلج میشوند. و مطمئناً کارتان به بیمارستان خواهد کشید و همه شاگردان خندیدند.
استاد گفت: خیلى خوب است. ولى آیا در این مدت وزن لیوان تغییر کرده است؟
شاگردان جواب دادند: نه
پس چه چیز باعث درد و فشار روى عضلات میشود؟ من چه باید بکنم؟
شاگردان گیج شدند: یکى از آنها گفت: لیوان را زمین بگذارید.
استاد گفت: دقیقاً. مشکلات زندگى هم مثل همین است.
اگر آنها را چند دقیقه در ذهنتان نگه دارید، اشکالى ندارد. اگر مدت طولانیترى به آنها فکر کنید، به درد خواهند آمد.
اگر بیشتر از آن نگهشان دارید، فلجتان میکنند و دیگر قادر به انجام کارى نخواهید بود.
فکر کردن به مشکلات زندگى مهم است. اما مهمتر آن است که در پایان هر روز و پیش از خواب، آنها را زمین بگذارید.
به این ترتیب تحت فشار قرار نمیگیرید، هر روز صبح سرحال و قوى بیدار میشوید و قادر خواهید بود از عهده هر مسئله و چالشى که برایتان پیش میآید، برآیید!
دوست من، یادت باشد که لیوان آب را همین امروز زمین بگذار. زندگى همین است