آرایه های ادبی (جناس)
جناس
جناس یکسانی و همسانی دو یا چند واژه در واجهای سازنده را گویند ، اگر معنی متفاوتی داشته باشند . در دو کلمه همجنس گاه جز معنی هیچ گونه تفاوتی ندارند و گاه علاوه بر معنی ، در یک مصوت یا صامت با هم متفاوتاند . به دو کلمه هم جنس یا هممعنی که در یک مصراع یا بیت به کار میرود ، ارکان جناس گویند . ارزش جناس به موسیقی و آهنگی است که در سخن میآفریند و زیبایی جناس در گرو پیوندی است که با معنی سخن دارد . جناس در شعر و نیز در نثر به کار میرود . جناس تام : یکسانی دو واژه در تعداد و ترتیب واجهاست ؛ جناس تام بر موسیقی درونی مصراع یا جمله میافزاید ؛ مانند:
بردوختهام دیده چو باز از همه عالم تا دیده من بر رخ زیبای تو باز است
در این مثال واژه « باز» دو بار به کار رفته است؛ باز اوّل به معنی پرنده شکاری و باز دوم به معنی گشاده است.
انواع
جناس ناقص حرکتی : یکسانی دو یا چند واژه
در صامتها و اختلاف آنها در مصوتهای کوتاه است . تکرار صامتها ، موسیقی
درونی مصراع را پدید میآورد ؛ مانند:
شکر کند چرخ فلک ، از مَلِک و مُلک و مَلِک کز کرم و بخشش او ، روشن و بخشنده شدم
در
بیت بالا ، سه واژه ی « مَلِک، مُلک، مَلَک» به کار رفته است ، صامتهای
هر سه واژه یکسان امّا مصوتهای کوتاه آنان و هم چنان معنی شان با هم
متفاوت است .
جناس ناقص اختلافی : اختلاف دو کلمه در حرف اوّل ،
وسط یا آخر است . جناس میان دو واژه آنگاه جناس ناقص خوانده میشوند که
اختلاف آنها بیش از یک حرف نباشد . برای نمونه :
بدان گه که خیزد خروش خروس ز درگاه برخاست آوای کوس
در
این مثال ، دو کلمه « خروش » و « خروس » در کنار هم آمدهاند ، آخرین صامت
دو کلمه با هم متفاوت است . هماهنگی این دو واژه در بقیّه ی صامتها و
مصوتها و هماهنگی حرف اوّل آنها با « خیزد » از عوامل آفرینش موسیقی در
مصراع اوّل است. این جناس در کتب سنّتی ، به تفکیک اختلاف در حرف اوّل ،
وسط و آخر ، جناس مضارع ، لاحق و مطرّف نامیده میشده است.
جناس
ناقص افزایشی: اختلاف دو واژه است در معنی و تعداد حروف ، این نوع جناس
در کتب سنّتی جناس زاید یا مذیّل نامیده میشده است . در جناس ناقص افزایشی
، افزایش ممکن است در حرف اوّل ، وسط و آخر رخ دهد . مانند :
سرو چمان من چرا میل چمن نمیکند همدم گل نمیشود، یاد سمن نمیکند
در
این بیت، واژه « چمان » یک حرف بیش تر از « چمن » دارد . این حرف در وسط
آن افزوده شده است . همسانی سه صامت دیگر در این دو واژه و همراهی چمان و
چمن با کلمه « چرا » در آفرینش موسیقی درونی نقش داشته است .
جناس تام : آن است که دو کلمه در بیتی بیاید در خط و تلفّظ یکسان باشند ،
امّا دو معنی متفاوت داشته باشند . مانند « شیر » (به معنی شیر خوردنی ،
شیر حیوان ، شیر آب )
«بهرام گه گور میگرفتی همه عمر دیدی که چگونه گور بهرام گرفت».
گور اوّل به معنی گورخر و گور دوم به معنی قبر است.
جناس زاید : جناسی است که یکی از کلمات متجانس نسبت به دیگری ، حرفی در آغاز یا وسط یا آخر اضافه دارد . پس بر سه نوع است :" مختلفالاوّل(مطرّف) ، مختلفالوسط ، مختلفالآخر(مذیَّل)"
شرف مرد به جود است و کرامت به سجود
هر که این هر دو ندارد عدمش به ز وجود
جناس مرکب: جناس مرکب یا مرفوّ(رفو شده) از اقسام جناس تام است و بر دو نوع است: مفروق و مقرون:
مفروق : دو کلمه متجانس ، همه جا (هموزن) هستند امّا اختلاف در تکیه دارند .
« گرچه خود این پایه ی بی همسریست پای مرا هم سر بالاتریست » ( نظامی (
مقرون : هر دو کلمه متجانس مرکب باشند در این صورت بدان جناس مقرون گویند.
« قوم گفتندش که ای خر! گوش دار خویش را اندازه ی خرگوش دار » ) مولوی (
جناس مضارع : وقتی اختلاف صامتهای آغازین دو رکن جناس کم باشد و به اصطلاح قریبالمخرج باشند ، جناس مضارع است مثل گام و کام و یا مثل حالی و خالی در بیت زیر :
علمی که ز ذوق شرع "خالی" است "حالی" سبب سیاه حالی است) سنایی (
جناس لاحق : اگر تمام دو کلمه متجانس یکی باشد، جز یک حرف در اوّل و یا وسط ، آنرا جناس لاحق گویند مثل « زندان » و « خندان »
« امروز خندان آمدی مفتاح زندان آمدی بر مستمندان آمدی چون بخشش و فضل خدا »
) مولوی (
جناس خط : وقتی ارکان جناس در حروف یکی و در تلفّظ و نقطهگذاری متفاوت باشند مثل « بیمار » و « تیمار » :
« درشت است پاسخ ولیکن درست درستی درشتی نماید نخست »
) ابو شکور بلخی )
جناس لفظ : این نوع جناس در مقابل جناس خط است یعنی کلمات متجانس در تلفّظ یکی و در نگارش متفاوت باشد ؛ مثل « خوار » و « خار » :
« که کمتر کس ار جنگ را خاستی درآورد گه لشکری خواستی »
) اسدی طوسی (
جناس مکرر ( مزدوج ) : دو کلمه متجانس را در آخر سجعهای نثر یا در آخر ابیات کنار هم بیاورند :
« هست شکّربار یاقوت تو ای عیار یار نیست کس را نزد آن یاقوت شکّربار، بار »
) معزی (
جناس اشتقاق( اقتضاب ) : در این نوع جناس کلمات متجانس در مصوت بلند با یکدیگر فرق دارند که این نوع جناس موسیقاییترین نوع جناس است ؛ مثل : « یاری » و « یارا »
« مرا ز انصاف یاران نیست یاری تظلم کردنم زآن نیست یارا »
( خاقانی )
جناس در کلام
انواع جناس که تاکنون بررسی شد همه در سطح کلمه بود ، امّا روش تجنیس در سطح جملات یک مصداق بیش تر ندارد و آن وقتی است که تمامی یا اکثر کلمات دو جمله یکسان و یک یا دو مورد آن جناس تام باشد . در این صورت وجه تشخیص ، تکیه و آهنگ کلام است :
« چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت چون ازو گشتی همه چیز از تو گشت »