درموادجامدمولکول ها فقط درکنار هم می لغزند

دراین حالت ماده شکل و حجم معینی دارد.

 

 

درحالت مایع مولکول ها برروی هم سرمی خورند

دراین حالت ماده حجم مشخصی دارد اماشکل مشخصی ندارد.

 

 

مولکول ها آزادانه حرکت می کنند.

دراین حالت ماده نه حجم مشخصی دارد نه شکل مشخص

+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم آبان 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

• پوشه کار    
• آزمون مدادكاغذي رياضي پايه ي سوم-پايان آذرماه    
• چك ليست هنر سوم ابتدايي    
• چک لیست اهداف يادگيري فارسي دوم دبستان    

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سوم آبان 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

http://www.farhangnews.ir/sites/default/files/content/images/story/93-07/24/farhangnews_96860-280352-1413447730.jpg

به گزارش گروه طنز فرهنگ نیوز، در راستای اینکه گویا در برخی از مناطق کشور با کمبود معلم روبرو هستیم؛ پیشنهاد می‏شود برای حل این مشکل، درس‏های زیر به شیوه زیر برگزار گردد:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

همکاران و علاقمندان برای دانلود پاورپوینت

" ساختار مقالات علمی "اینجا کلیککنند.

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و چهارم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

1- تدریس مبتنی بر ساحتن گرایی

5- تفکر استقرایی

2- بارش فکری

6- تدریس مبتنی بر ICT

3- یادگیری مبتنی بر حل مسئله

7- تدریس اعضای تیم

4- پیش سازمان دهنده

8- دریافت مفهوم

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

 لطفاً روی تصویر زیر کلیک کنید.

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

برای دریافت فایل مورد نظر ،روی آن کلیک کنید.

        

 

       

 

        

 

          

 

           


برچسب‌ها: پاورپوینت نگاره های 1 تا 10 کلاس اول
+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 


برچسب‌ها: آموزش درس به درس رياضي پايه ششم براي معلمان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه چهارم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 


برچسب‌ها: کتاب راهنمای معلم ریاضی ششم دبستان
+ نوشته شده در  پنجشنبه سوم مهر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

مراحل الگو

1-   درگیر کردن

تحریک حس کنجکاوی و علاقه ی دانش آموزان از طریق انجام یک فعالیت،

 طرح یک سوال جالب

، خواندن یک داستان نیمه تمام، نشان دادن یک عکس جالب و...

2-  کاوش

مشاهده ی دقیق و ثبت مشاهدات

تفکر آزاد و بحث گروهی

پیش بینی و انجام آزمایش

3-      توصیف

شرح و توصیف دقیق مشاهدات به صورت کتبی و شفاهی

بیان را ه حل ها و پاسخ های احتمالی

4-  شرح و بسط

جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف

تعمیم و گسترش یافته ها و ایجاد ارتباط بین ایده های مرتبط به هم

5-   ارزشیابی

ارزیابی دانش و به ویژه مهارت های کسب شده در فرایند یادگیری.

استفاده از روش خود ارزشیابی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم تیر 1393ساعت   توسط  طوطیان  | 

الگوهای غیرمستقیم تدریس


الگوهای غیرمستقیم تدریس


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم شهریور 1392ساعت   توسط  طوطیان  | 



۷بازی فکری ویژه اجرا درکلاس


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هفتم شهریور 1392ساعت   توسط  طوطیان  | 

دانلود فیلمی درباره ی لباس های محلی ایران از تولید تا مصرف

برای دانلود روی تصویر زیر کلیک کنید

+ نوشته شده در  جمعه نهم فروردین 1392ساعت   توسط  طوطیان  | 

چرخه یادگیری پژوهش محور (مدل 5E ):

در یادگیری پژوهش محور پنج گام اصلی وجود دارد که در طرح مفهومی زیر نشان داده شده است:

به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم اسفند 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

در ادامه اين مطلب توضیحات لازم بخش پنجم علوم "  تاریخچه زمین " پايه پنجم به همراه نمونه سوالات چهار گزينه اي و تشریحی آمده است لطفا پس از استفاده نظرتان را درباره اين مطلب بیان فرمائید :


برچسب‌ها: بخش پنجم, تاريخچه زمين
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه سی ام بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

روش همیاری


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و نهم بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

گارگاه براي يادگيري مفهوم كسر بهمراه نقاشي هميـــــــنجا

تمريني براي يادگيري كسر                           هميـــــــنجا

كارگاه فكري براي شناخت كسر                    هميــــــــنجا


منبع : صفاي دوستان.آموزگار


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

طرح درس ریاضی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه نوزدهم بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

ضایعات کاغذ
نمونه انیمیشن شب و روز


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه دهم بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

شيوه نامه جشنواره دانش و مهارت در تدريس شيوه نامه جشنواره دانش و مهارت در تدريس معلمان دوره ي ابتدايي در سال تحصيلي 92 - 91

  فایل ضمیمه



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه پنجم بهمن 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

چند املای آموزشی

 بقیه در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

روش تدریس فصل ششم  ریاضی  کلاس ششم هم آماده شد !!!!

به این وسیله دیگه فکر حذف فصلهایی که روش تدریس ندارد را باید از سر بیرون کرد.

 فصل ششم  

درس 1


درس 2


حل مسئله


درس 3


درس 4

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

فهرست مقالات

فهرست مقالات آموزشی

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

تفاوت الگوی تدریس و روش تدریس

دانلود

برای تقویت املای دانش آموزان فایل زیر را دانلود کنید.

دانلود

فیلم آموزشی آداب غذا خوردن 

دانلود انیمیشن


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیستم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

افق هاي خاك:


افق A : لايه سطحي خاك است و به علت داشتن گياخاك تيره است اين لايه داراي اين لايه داراي مقداري ماسه است اما مواد محلول آن توسط آب به افق B منتقل شده است.

افقB : در زير افق A قرار دارد و گياخاك ندارد مواد محلول و رس آن زياد است.

افقC : در روي سنگ هاي پوسته قرار دارد و بيش تر از سنگ تشكيل شده و كمتر دچار هوازدگي مي شود.


برچسب‌ها: هوازدگي تشکیل خاک از سنگ
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

برای دانلود طرح درس های روزانه ی علوم پنجم روی قسمت های موردنظر کلیک کنید .



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

روش تدریس بخش چهارم و پنجم ریاضی  کلاس ششم ابتدایی

منبع

 فصل چهارم()

درس 1  لينك كمكي


درس 2   لينك كمكي


راهبرد حل مسئله  لينك كمكي


درس 3  لينك كمكي


 درس4  لينك كمكي


 

فصل پنجم()     كل فصل    لينك كمكي
+ نوشته شده در  سه شنبه دوازدهم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

دانلود آموزش ضرب سه رقم در سه رقم به صورت پاورپوينت
+ نوشته شده در  یکشنبه دهم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

باسمه تعالی

نام درس: تاریخ        موضوع درس: حمله مغول به ایران         پایه:پنجم ابتدایی        مدت: ۵۰دقیقه

آموزشگاه:       تعداد دانش آموزان:              نام آموزگار: ***      تاریخ اجرا:

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه دوم دی 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

پاورپوئینت لباس های محلی مناطق مختلف ایران از درس پانزدهم کتاب مطالعات اجتماعی پایه ی ششم دبستان



زندگینامه ی دانشمندان ایرانی ( زکریای رازی،ابوعلی سینا و ابوریحان بیرونی )


پاورپوینت زلزله


پاورپوئینت پیشرفت های علمی مسلمانان از درس نهم کتاب مطالعات اجتماعی ششم دبستان

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم آذر 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

انشاء به معنی ایجاد کردن،پرورش دادن،ابداع و خلق کردن است و آنچه را که امروزه فن انشاء گفته میشود از نخستین معنای آن(ایجاد)گرفته شده است. انشاء به معنی نظم دادن به فکر به معنی ایجاد کلام و سخن و نگارش آن است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و سوم آذر 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

راهنمای تدریس دروس ششم ابتدایی



در هشتصد و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش اهداف کلی ، برنامه های درسی و پایه ششم ابتدایی تصویب شد و به امضای رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش رسید در راستای این هدف ، پیش نویس دروس این پایه جهت استفاده آموزگاران گرامی ارائه می شود :


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه یازدهم آذر 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

انواع تكليف شب

الف- 1) تكاليف تمريني : اين تكاليف مهارت ها و دانش هاي كسب شده را تقويت مي كند ، معمولاً به صورت كتبي ارائه مي گردد و براي تثبيت يادگيري و فعاليت هاي خواندن و كارهاي تمريني و انفرادي به كار گرفته مي شود . شايد اين نوع ، تكليف ، به قول دويل و بابر ، از قديمي ترين و با سابقه ترين انواع تكليف شب باشد . با وجود اين ، از نظر تأثيرگذاري و سودمندي ، براي شاگردان سؤال برانگيز است .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هجدهم مهر 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

تانگرام ششم ابتدایی (تانگرام بسازید)


آموزش آمار واحتمال ششم ابتدایی


سوالات متداول ریاضی سال ششم ابتدایی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه چهارم مهر 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

مقدمه:در بررسی علل بدخطی دانش آموزان دوره ابتدایی، علاوه بر عوامل آموزشی وتربیتی موثر بر دست خط آنان ،بایدعوامل مربوط به وضعیت جسمی وروانی کودکان نیز مورد توجه قرار گیرد.چه بسا بد خطی دانش آموزان بدلیل ضایعات استخوانی، عصبی یا حالات عاطفی وروانی نامطلوب ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم شهریور 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

نمونه تمرینات

جهت رفع مشکلات دیکته نویسی دانش آموزان مقطع ابتدایی ٬علاوه بر تقویت فرایندها(دقت-ادراک-حافظه)این تمرینات نیز بصورت نمونه ارائه گردیده و والدین محترم و همکاران گرامی می توانند تمرینات بیشتری اضافه نمایند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم شهریور 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

راهکارها ی آموزشی

 

*آموزش مطالب درسی با توجه به پایه تحصیلی.

*آموزش مفاهیم(بزرگ-کوچک -کم-زیاد و...).

*شناخت و رسم اشکال ساده هندسی با توجه به پایه تحصیلی.

*عدد نویسی(از هر پایه و هر جایی که مشکل دارد).مثلا اگر دانش آموز پایه پنجم در شناخت  اعداد دو رقمی مشکل دارد می بایستی تمرینات پایه دوم  به بالا را با وی کار کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و هشتم شهریور 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

نام درس : ریاضیات ، پایه ششم  - موضوع :  آموزش روش اندازه گیری زاویه – تاریخ :   

هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با روش اندازه گیری زاویه

روش آموزش : سبک دست ورزی ، کلامی جهت یادگیری دانش آموزان ، بهره گیری از روش نمایشی و توضیحی


رياضي ششم ابتدايي

منبع : وبلاگ خوب

"شکوه تحول با طلایه داران سکوی ششم"


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه دهم شهریور 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

به نام خدا

نام درس : ریاضیات ، پایه ششم  - موضوع :  آموزش روش اندازه گیری زاویه – تاریخ : ---1

هدف کلی : آشنایی دانش آموزان با روش اندازه گیری زاویه

روش آموزش : سبک دست ورزی ، کلامی جهت یادگیری دانش آموزان ، بهره گیری از روش نمایشی و توضیحی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و پنجم مرداد 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

مراحل اجرای الگوی تدریس حاضر در 5 مرحله برنامه ریزی واجرا می شود؛ مراحل مورد نظر عبارت اند از:
-1 درگیر گردن Engaging
-2 كاوش Exploration
-3 توصیف( (Explanation
-4 شرح و بسط گسترش( Elaboration)
-5ارزشیابی ( Elaboration)

برچسب‌ها: الگوی تدریس E5, بر اساس ساخت گرایی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیستم مرداد 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

از زمانی که تعلیم و تربیت به وجود آمده است، معلمان به رفتار دانش آموزان توجه داشته اند. حتی سقراط شکایت داشت که دانشجویان او "عاشق تجملند"، رفتارهای بدی دارند و به اولیای خود بی احترامی می کنند.

 این نگرانی فزاینده وجود دارد که رفتارهای نامناسب دانش آموزان امروز، به مراتب بیش تر و شدیدتر از گذشتگان باشد، ولی شواهد اندکی برای اثبات این نظریه وجود دارد. کارشناسان گوناگون نظریات متفاوتی درباره اداره کلاس مطرح کرده اند، ولی بهترین شواهد را باید از مشاهده مستقیم کار معلمان در سازماندهی محیط کلاس به دست آورد. در سال های اخیر، اصطلاح "مدیریت کلاس" عمدتاً به نوعی روش رفتاری برای هدایت رفتار کلاس اشاره داشته است. این هشت اصل در زمینه مدیریت کلاس می توانند مفید باشند:


برچسب‌ها: شیوه های مدیریت کلاس
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

درس دادن مملؤ از لحظات غیر منتظره است. یکی از این لحظات "آهان، یافتم!"است نه برای من در یک ربع آخر کلاس رخ داد. وقتی که داشتم سعی می کردم راهی معنی دار برای پر کردن این زمان پیدا کنم ...

در لحظه ای با الهام شدید، در جمع رو به بعضی بچه ها کردم و به روشی که بعداً به "آنچه در تو می بینم..." شهرت یافت با آنها صحبت کردم.

در کمال تعجب این لحظات خود انگیز بین معلم و شاگرد تبدیل به یک سنت کلاسی ادامه دار در طول سال شد و زمانی خاص و ویژه برای همه ما گردید.

دانش آموزان از پیش انتظار نوبت خودشان را می کشیدند تا روزی برسد که من در برابر هم کلاسی ها از آنها حرف بزنم و آنها مثل اسفنج در این زمان غرق شوند!

 آنچه من در تو می بینم ...

 در طول این زمان من چند تا از بچه ها را انتخاب می کردم و در جمع هر ویژگی مثبتی که در آنها دیده بودم مثل ویژگی های شخصیتی، توانایی های خاص و مهربانی ها بیان می کردم.

بعد از این کار از دانش آموزان کلاس می خواستم تا درباره راههایی حرف بزنند که از طریق آنها استعداد یا توانایی خاص دوستشان می توانست دنیا را به مکان بهتری تبدیل کند. وقتی همکلاسی ها این "تشویق کلامی" را انجام می دادند، فرد مورد نظر از شادی شاخته شدن می درخشید.

با اتمام نظرات، کلاس هم تمام می شد.

این بازی از جهتی دیگر هم باعث توجه من شد. وقتی راجع به بعضی بچه ها فکر می کردم، به خصوص آنهایی که ساکت بودند، در جمع وارد نمی شدند یا به نظر می رسید ویژگی مثبتی در زندگیشان ندارند، پرچم قرمز اخطار برایم بالا می رفت چون می دانستم باید روزی درباره " آنچه در آنها می بینم ... " حرف بزنم. این فکر به نرمی به من یادآوری می کرد که باید بیشتر در این بچه ها بکاوم و آنها را بهتر بشناسم تا به آن ویژگی یا توانایی نهفته در آنها برسم و بتوانم آنها را هم تشویق کنم.

(مرکز یادگیری)

+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و هفتم فروردین 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

مساحت دایره

اگز یک دایره را به وسیله ی قطرهای آن به 6 قسمت مساوی تقسیم کنیم و با توجه به


شکل زیر آنرا ببریم و کنار هم قرار دهیم، مساحت شکل حاصل با مساحت دایره برابر است.


 


  


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم فروردین 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

روش طرز تلقی برخورد

دروس پنجم ابتدایی

تقویم در ادامه مطلب


برچسب‌ها: روش تدریس طرز تلقی برخورد
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه یکم فروردین 1391ساعت   توسط  طوطیان  | 

پاورپوینت مربوط به درس پژوهی 


دانلود کنید 


برچسب‌ها: پاورپوینت مربوط به درس پژوهی
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و نهم اسفند 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

تفاوت های شباهت های درس پژوهی و اقدام پژوهی


برچسب‌ها: تفاوت های شباهت های درس پژوهی و اقدام پژوهی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هشتم اسفند 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

چند نمونه تحقیق و اقدام پژوهی

افت تحصیلی و روشهای ایجاد انگیزه در دانش آموزان

اصول مطالعه و راههای مقابله با اضطراب

دو نمونه اقدام پژوهی

اختلال یادگیری

اشکالات و اختلالات املا

یک نمونه دیگر از اقدام پژوهی


برچسب‌ها: چند نمونه تحقیق ‘ چند نمونه تحقیق اقدام پژوهی
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و سوم بهمن 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

حمد و سپاس خداوند متعال را که در آغاز ماه پر برکت ربیع الاول ، ماه میلاد بهترین بنده ی خدا ، حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص)  ، نوید نگارش برگ زرین دیگری بر دفتر تعلیم و تربیت توانستیم داد .

جشنواره ی الگوهای مناسب تدریس که امسال به شکلی ویژه ، با حضور شرکت کنندگان فعال و رویکرد درس پژوهی برگزار گردید ، با استقبال پرشور همکاران مشتاق روبرو شد و پس از اجرای دقیق تقویم اجرایی و ارزیابی102 سناریو و 32 اجرای موفق و قوی همکاران ، تیم های برتر به استان معرفی گردید . 

لازم به ذکر است که تا زمان مقرر ارائه ی نقطه نظرات و اعتراضات همکاران ، هیچ یک از تیم های شرکت کننده اقدام به این کار ننمودند و این نشان از اعتماد همکاران به نحوه ی داوری و قضاوت صحیح و دقیق تیم داوری است . 

از بازوان پرتوان جشنواره ، همکارانی که در این کار بزرگ شرکت کردند و با نوشتن سناریو ، ارائه ی محتوای الکترونیک و اجرای دقیق ، گام بزرگی جهت ارتقای مهارت های حرفه ای خود و دیگر همکارانی که از نتایج جشنواره در ایام آتی درکلاس های درس خود استفاده خواهند نمود ، تقدیر و تشکر ویژه می گردد . انشااله خداوند متعال توفیق افزون بر لحظه لحظه ی زندگی به آنان عنایت فرماید .

خدایا ! ما را یاری کن تا بتوانیم در راه تعالی تعلیم و تعلم آینده سازان این مرز و بوم ، استوارتر قدم برداریم و 

خدایا چنان کن سرانجام کار            توخشنود باشی و ما رستگار


+ نوشته شده در  جمعه هفتم بهمن 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

20فعاليت مكمل دروس قرآن وهديه هاي آسمان دوره ي ابتدايي

با تشكر از آقاي غلامحسین پناهنده


برچسب‌ها: 20فعاليت مكمل دروس قرآن وهديه هاي آسمان دوره ي ابت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه دوم بهمن 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

با تشکر فراوان از تمامی همکارانی که در جشنواره ی الگوهای مناسب تدریس شرکت کرده و گامی بزرگ در جهت ارتقای تعلیم و تربیت برداشتند ...

فایل جدول زمان بندی اجرای همکاران در جشنواره ی الگوهای مناسب تدریس  کلیه  ی پایه ها

 دانلود 

فایل اسامی شرکت کنندگان در جشنواره الگوهای مناسب تدریس در پایه ی پنجم 

 دانلود 

+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم دی 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

در ادامه مطلب به توضیح چند نمونه الگوی تدریس  پرداخته ایم که  عبارتند از :

الگوی كار و بحث گروهی                 روش پرسش و پاسخ

الگوی تدریس E5(بر اساس ساخت گرایی)


الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت Metacognition

الگوی یادسپاری (Memorizing)

الگوی تدريس پیش سازمان دهنده.(advance organizer)

الگوی تدریس بازی نقش یا ایفای نقش (Role playing)

یادگیری از طریق همیاری (Cooperative Learning)

الگوی تدریس كاوشگری

الگوی بدیعه پردازی یا نوآفرینی Synectics


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه نهم دی 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

عمده ترين تك مهارتهاي شناخته شده در فعاليت هاي ياددهي-يادگيري عبارتند از :
1. مهارت در انتخاب مطلب(choosing subject)
مهارت در انتخاب مطالب مناسب به معلم كمك مي كند به ضرورتها و غير ضرور ها توجه داشته باشد
2. مهارت در آماده شدن قبل از ورود به كلاس (prearing)

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه هشتم دی 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

(( اشاره ای مختصر به برخی از مهم ترین الگوهای تدریس ))
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه پنجم دی 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

برای اطلاع از شیوه نامه ی جشنواره الگوهای مناسب تدریس و ملاک های ارزیابی طراحی آموزشی و اجرای همکاران و تدریس چند پایه فایل زیر را دانلود کنید .

                                                            دانلود

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم آذر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم آذر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

با تشكر از حضور شما همكار گرامي در جشنواره ي الگوهاي مناسب تدريس

 آخرين مهلت ارسال طراحي هاي آموزشي (سناريوي آموزشي)

۲۳ آذرماه

محل تحويل تمامي سناريوهاي آموزشي 

كارشناسي آموزش ابتدايي - آقاي عسگري پور

همكاران محترم توجه داشته باشند حتما سناريوهاي خود را تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۳آذرماه به كارشناسي آموزش ابتدايي - آقاي عسگري پور - تحویل داده و حتما رسید دریافت نمایند . از پذیرفتن سناریو پس از مهلت مقرر معذوریم .

همكاران توجه داشته باشند سي دي مربوط به سناريوي خود ( محتواي الكترونيك ) را  

حداكثر تا تاريخ چهارشنبه ۳۰ آذر  

به آقاي عسگري پور تحويل نماييد .

+ نوشته شده در  پنجشنبه هفدهم آذر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

شيوه نامه جشنواره الگوهاي مناسب تدريس دوره ی ابتدايي

سال تحصيلي 91-90 

 برای مطالعه ی بیش تر به ادامه ی مطلب بروید و فایل ضمیمه را دریافت کنید . 

فایل ضمیمه


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و چهارم آبان 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

روش های نوین در تدریس  فارسی دوره ابتدایی

یکی از مشکلات مهم و اساسی در ......


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه شانزدهم آبان 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

آموزش کشور ترکیه با شعر(پایه پنجم )
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه یازدهم آبان 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

بسمه تعالی

گام اول :

فعالیت های قبل از درس

تعیین اهداف :

الف ) هدف کلی :

 تشخیص حروف چند شکلی با صدای یکسان ((ص،س،ث) در کلمات 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم مهر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

مقدمه:

  بررسی های انجام شده حاکی از آن است که برخی از دانش آموزان در جریان یادگیری با مشکلاتی

برخورد می کنند(گراهام[1] وهمکاران، 2001). به عبارتی با وجود تفاوت های گوناگون که انسان ها از

 لحاظ آموزشی ویادگیری با هم دارند، اما باز هم برخی از آنان در جریان یادگیری با مشکلات عددیده ای

 روبه رو شده ودچار اختلال های یادگیری ویژه می شوند


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم مهر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

هوالخالق

 درس پژوهی :

مقدمه :

رویکردی برای توسعه دانش حرفه ای معلمان که از مدارس ابتدایی ژاپن مطرح و توسعه یافت . معلمان با حضور در گروههای کوچک با تشریک مساعی و با شرکت در جلسات هم اندیشی پیرامون اهداف و محتوای دروس ، به یک برنامه مقدماتی برای تدریس دست می یابند .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه بیست و دوم مهر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

  • 1- مدل دهی یا الگو دهی
  • 2- لیاقت پروری و خودشناسی
  • 3- ترغیب به طرح سؤال
  • 4- ترغیب به تعریف و باز تعریف مسئله
  • 5- ترغیب ایده پردازی و تصویر سازی ذهنی


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه هفتم مهر 1390ساعت   توسط  طوطیان  | 

 درنگي بر نظريه ساختن گرايي  

       

به باورپيروان نظريه سازندگي ، فرايند كسب دانش شامل استفاده از اطلاعات پراكنده به عنوان سنگ بناهاي دانش و استخراج دانش تازه از ميان آنهاست . به گفته ارمرود يادگيري دراين نظريه عبارت است از فرايند ساختن يك ديدگاه كلي از جهان براساس اجزاي اطلاعاتي فراواني كه درطول زمان به دست امده اند.
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی 1389ساعت   توسط  طوطیان  | 

 شناخت[۱]
اصطلاح شناخت به فرآیندهای درونی ذهنی یا راه‌هایی که در آن اطلاعات پردازش می‌شوند، یعنی راه‌هایی که ما به وسیله آنها اطلاعات را مورد توجه قرار می‌دهیم، آنها را تشخیص می‌دهیم و به رمز درمی‌آوریم و در حافظه ذخیره می‌سازیم و هر وقت که نیاز داشته باشیم آنها را از حافظه فرامی‌خوانیم و مورد استفاده قرار می‌دهیم گفته می‌شود(بایلر واسنومن، ۱۹۹۳ به نقل از سیف، ۱۳۸۰).
● فراشناخت[۲]
اصطلاح فراشناخت به دانش ما درباره فرآیندهای شناختی خودمان و چگونگی استفاده بهینه از آنها برای رسیدن به هدف‌های یادگیری گفته می‌شود (بایلر واسنومن، ۱۹۹۳ به نقل از سیف، ۱۳۸۰) به سخن دیگر به اطلاعاتی که فرد در مورد نظام شناختی خود دارد گفته می‌شود. با رشد و گسترش نظام شناختی در انسان مجموعه‌ای از فرآیندهای فراشناختی و نظارتی نیز شکل می‌گیرد. این مهارت‌های فراشناخت به صورت مهارت‌های آگاهی‌دهنده عمل می‌کنند که در طی یادگیری و پردازش اطلاعات مورد استفاده ذهن قرار می‌گیرد و جریان این پردازش را تسهیل می‌کند. به طور کلی کیفیت حافظه و یادگیری به فراشناخت وابسته است(کدیور، ۱۳۷۹)...

در ادامه مطلب مطالعه فرمائید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی 1389ساعت   توسط  طوطیان  | 

باسمه تعالی

عناصر ترکیب سیستمی تدریس

تعیین مفهوم محوری: آشنایی با سوره ی بقره آیه 259 (درس هفت)

تحلیل مفهوم:

- آشنایی با آیه 259 سوره بقره

- آشنایی با قدرت مطلق خداوند

تنظیم اهداف جزئی وتعیین ساختار دانش

الف) حیطه شناختی (دانش)

- توانایی خواندن درس به صورت روان یا شبیه نوار(طبقه دانش)

- توانایی بیان کردن نمونه هایی از قدرت خداوند(طبقه فهمیدن)

- توانایی نوشتن داستانهایی که نشان دهنده قدرت مطلق خداوند می باشد.(طبقه ترکیب)

ب)حیطه عاطفی (نگرشی)

... بقیه را در ادامه مطلب مطالعه فرمائید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه هفتم دی 1389ساعت   توسط  طوطیان  | 

  الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت

فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد برنظام شناختی خود و کنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفکر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفکر و کنترل وهدایت آن هم تعریف کرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از:
دریافت، پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات، فراشناخت فعالیتی است که کنش های مربوط به چهار عنصر یادشده را در برمی گیرد و بر آنها نظارت دارد.
معلمان در مدارس باید ابتدا دانش آموزان را به روش دریافت، پردازش و نگهداری و انتقال درست اطلاعات فراخوانند و سپس آنها را ترغیب کنند تا جریان فعالیت های ذهنی را که انجام می دهند، مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند.
هدف:


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه بیست و هفتم آذر 1389ساعت   توسط  طوطیان  |